Thursday, August 27, 2009

Gelombang tranformasi serama di Sabah

Photobucket

Photobucket


Fenomena gelombang kebangkitan serama kini sudah semakin menuju ke puncak kegemilangannya. Pelbagai paten, bentuk dan gaya serama kini telah berjaya dihasilkan berkat kesungguhan R&D dan kreativiti rakyat Malaysia.

Negeri Sabah juga tidak ketinggalan didalam memeriahkan lagi kerancakkan seni serama. Pelbagai jenis baka hebat kini telah berjaya di import/bawa masuk secara sah ke negeri di bawah bayu. Saudara Yusri King merupakan individu pertama yang mengimport serama ke Sabah pada awal tahun ini setelah hampir 6 tahun permit membawa serama di bekukan oleh Jabatan Perkhidmatan Haiwan. Walau pun hanya 1 pasang sahaja yang dibawa masuk tetapi ianya secara tidak langsung memberi harapan baru kepada peminat serama Sabah.

Cikgu Mie Keris adalah individu kedua dengan mengeksport sebanyak 9 ekor serama dari Kemaman dan kebanyakannya adalah dari baka Limbat untuk tujuan breeding. CJ adalah pemegang serama baka reban Cikgu Mie sepenuhnya dimana serama tersebut menjadi teras kepada proses breeding di reban CJ. Kejayaan merangkul 2 kejuaraan di Tuaran tempoh hari membuktikan kualiti dan penampilan baka Cikgu Mie Keris diterima dengan baik di Sabah.

Kemeriahan serama ditambahkan lagi dengan membawa masuk baka Om Penang dan Saudara Shim. Om Penang telah membawa masuk baka tok uban serta anjaria sementara Saudara Shim dari baka tok uban dan mat awang. Kemasukan kali ini telah di dominasikan oleh Cikgu Erwan dimana hampir 10 ekor ayam tanding dan untuk breeding adalah milik beliau dari baka Om Penang. Kehebatan baka Om Penang masih belum di uji sepenuhnya di arena pertandingan di Sabah.

Selang beberapa minggu selepas itu semasa pertandingan di Tuaran, Cikgu Din Telipok telah mengeluarkan senjata rahsianya. Dalam diam beliau telah berjaya membawa masuk serama dari baka lanun Saudara Baharom Spaka. Kehebatan baka lanun telah membuatkan beberapa sahabat CJ teruja dan membuat perundingan dengan Saudara Baharom. Akhirnya pada beberapa hari yang lalu, serama Saudara Baharom melalui blognya telah di 'borong' habis oleh sahabat CJ. Petang tadi CJ telah lihat sendiri baka lanun spaka yang kebanyakannya adalah serama remaja untuk tujuan pertandingan. CJ di fahamkan hampir 14 ekor serama spaka telah di bawa masuk. Waahhhh.... bersemangat sungguh sahabat2 CJ tu.

Kini, kebanyakan baka serama dari breeder ternama semenanjung telah berada di Sabah. Kami tidak lagi rasa ketinggalan berbanding dengan sahabat lain di semenanjung. Kemeriahan dan kegairahan sahabat CJ membawa masuk serama baka hebat secara tidak langsung membuatkan arena serama kini semakin bersemarak di Sabah. Adalah diharapkan supaya baka-baka hebat ini akan dapat dibiakkan bagi melahirkan generasi serama yang berkualiti.

Pada pandangan CJ, setiap serama yang diimport mempunyai kelebihan masing-masing. Berikut ialah antara kelebihan yang di kenal pasti melalui pengamatan CJ:

Cikgu Mie - Aksesori tip top, gaya menawan. *** baka pilihan CJ - Limbat

Spaka - Sais kecil, gaya hebat dan paten terkini. *** baka pilihan CJ - Tok uban

Om Penang - Paten terkini, Baka pelbagai. *** baka pilihan CJ - Anjaria

Shim - Lincah dan lawan meja, baka dari darah asli, harga mampu milik. *** baka pilihan CJ Mat awang

**** serama terbaru spaka masih belum aktif sebab baru sampai. Nanti sudah segar akan CJ masukkan gambarnya buat tatapan anda. Tungguuuuuuu......

3 comments:

  1. boleh ke eksport serama?
    cam x caya je

    ReplyDelete
  2. boleh eksport tiada masalah. buat permit d jabatan perkhidmatan haiwan.

    ReplyDelete
  3. cg, srwk stil xleh bwk masuk aym la. sy dgn abu bintulu nk juga merasa ayam2 peten baru ni. Cg Zul 0195168078

    ReplyDelete