Monday, August 24, 2009

Khasiat Habbatul Sauda Kepada Serama

Assalam....

Bersamalah kita hayati hadis dibawah ini......


Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain ”Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

Rasulullah SAW: "let you use habba sauda because there is indeed the cure for all diseases except death" (HR. Abi Salamah from Abi Hurairah ra) . (10/21 & HR. Bukhori Muslim 2215).

In another hadith diriwayatkan that the Messenger of Allah SAW said: "There is no single disease unless treated with Habba Sauda except death." (HR. At Tirmidzi)


Habbatul sauda telah di ketahui umum merupakan sejenis ubatan yang telah diamalkan semenjak zaman Rasullullah lagi. Pelbagai khasiat dapat diperolehi daripada biji bunga yang cantik ini. Ada CJ link pelbagai laman web yang berkenaan rahsia keajaibannya untuk tatapan kawan-kawan. CJ juga telah mengamalkan pengambilannya sejak beberapa tahun yang lalu sehingga sekarang.

Persoalan????

Apakah kesan pengambilan habbatul sauda kepada serama???


CJ telah menjalankan kajian mengenai penggunaan habbatul sauda (HB) ini kepada ternakan yang CJ pelihara termasuklah sugar glider, hamster dan secara eksklusif kepada serama kesayangan CJ. Produk HB yang CJ gunakan ialah dalam bentuk serbuk yang seakan-akan kopi. Jadi jangan hairan la jika berkunjung di reban CJ tengok air minuman serama warnanya hitam macam air yang sebulan tidak tukar :)

Sebenarnya masih terlalu awal untuk melihat kesan HB terhadap serama. Namum dari pemerhatian selama lebih kurang 3 bulan CJ menggunakannya tidak menampakkan sebarang kesan negatif. Dahulu serama CJ kerap terkena selsema dan virus selsema ini sangat mudah merebak kepada serama yang lain. Tetapi kini virus itu tidak lagi merebak kepada ayam lain atau dengan kata lain antibodi serama itu semakin kebal.


Macam mana mahu guna HB??


Setiap ubatan yang akan digunakan kepada serama akan CJ buat kajian rintis dahulu. Kaedah yang digunakan sangat mudah dan mungkin orang lain malah saintis sendiri tidak pernah gunakan iaitu CJ membuat bancuhan HB dengan air minuman. Bancuhan tadi CJ letakkan dalam 2 minggu dalam satu bekas yang terdedah di tempat yang teduh di luar rumah. Lokasi kajian adalah tempat yang banyak nyamuk!! Dalam masa 2 minggu didapati bahawa air tersebut telah menjadi tempat pembiakan jentik-jentik. Hasil daripada kajian ini telah menunjukkan bahawa air HB adalah selamat dan tidak mengandungi toksid malah sesuai dijadikan minuman serama.


CJ telah gunakan formula HB ini semenjak anak serama baru menetas sehingga dewasa. Setakat ini kadar kematian anak serama yang sudah menetas di reban CJ adalah 0%. Kadar penularan virus selsema juga dapat dikawal dengan berkesan dimana tiada kes jangkitan kepada serama yang lain.

Oleh itu, penggunaan HB adalah sebagai inisiatif kepada makanan tambahan serama. Tiada sebarang kesan negatif penggunaannya setakat ini. Malah ada Ustaz yang memberi kuliah di dalam radio menyatakan bahawa HB ini sebenarnya mampu melawan virus H1N1 jika diamalkan selalu di mana ia membina dan menguatkan antibodi.

Sila lawat link di bawah sebagai info:

http://www.puncakglobal.com/download/noa-sauda.pdf

http://maduherba.blogspot.com/2009/08/madu-dan-habbatul-sawda-penampan-h1n1.html


No comments:

Post a Comment