Saturday, August 8, 2009

Koleksi serama Cgu Erwan (waneja)

Hari ini CJ berkesempatan mengunjungi rumah seorang rakan yang tidak asing lagi dalam arena serama di Sabah iaitu Cikgu Erwan (waneja). Beliau adalah orang pertama yang berjaya membawa masuk serama baka baru secara sah dari semenanjung pada awal tahun ini dimana sebelum ini hampir 6 tahun ayam serama dibekukan permitnya. Selain daripada itu beliau juga telah memecah tradisi dengan menganjurkan pertandingan serama secara individu yang mana sebelum ini setiap pertandingan dianjurkan oleh kelab-kelab serama tertentu. Memang layaklah Cgu Mail menggelarnya dengan gelaran "Superman" :) Sebelum ini, kerancakkan serama boleh di umpamakan Gunung Kinabalu yang di selubungi jerebu, hampir pupus dari pandangan. Tetapi kini, sudah terbit cahaya yang menerangi dunia serama di Sabah.


Reban serama yang dulu usang kini sudah di bentang karpet. Incubator yang berabuk dan lusuh kini sudah hampir meletup kerana hari-hari penuh dengan telur serama. Dulu, serama dibiarkan tidur di atas dahan pokok dan kadang-kadang di baham musang, tetapi kini musang di Sabah sudah tumpul giginya kerana menggigit kunci solex reban serama.....
sekali syair daaaaa... :)





Ini merupakan serama kesayangan Cgu Erwan. Ia merupakan serama yang pertama dibawa masuk ke Sabah pada tahun ini dari tempat asalnya Terengganu. Warnanya yang menarik serta gaya yang tidak mengecewakan. Anak dari jantan ini juga sudah berjaya dihasilkan dan hanya tunggu masa untuk berpindah ke reban CJ :)



























Wahhhhh..... selam tu..... Serama putih ini baru pulih dari sakit misteri setelah tiba ke Sabah. Ia juga tidak dapat turun semasa pertandingan di Tuaran tempoh hari. Apa yang mengejutkan selepas ianya pulih ialah ia mula menunjukkan gaya selam yang sebelum ini hanya sekadar tarik biasa.




























Flying like butterfly..... Serama remaja ini menduduki tempat ke-2 semasa pertandingan di Tuaran. Ia adalah dari baka Limbat+Anjaria. Kelincahan remaja ini membuatkan sesiapa pun akan terpesona.














Induk ini mampu menunjukkan gaya selam apabila bergaya. Ia memiliki bulu yang kemas serta memang 'dibuat' atas meja untuk pertandingan.











Ada lagi serama Cgu Erwan yang CJ tidak sempat paparkan. Selain daripada serama, beliau juga memiliki pelbagai jenis baka kucing serta burung spesis yang cantik. Sesiapa yang teringin minum kelapa muda free boleh la berkunjung ke rumah beliau. hehe....
*** Tadi sempat CJ tapaw kelapa muda :) Thanks bro....
***Baru CJ perasan.... bersih sungguh red carpet alas meja tu, basuh guna sabun apa tu? dah macam iklan serbuk pencuci pakaian plak blog nie... hehehe..

No comments:

Post a Comment