Sunday, August 16, 2009

Genetik dominan serama (kaki)

Entry kali ini akan cuba mengkaji secara ringkas genetik serama yang dominan. Dominan pada pengetahuan CJ yang terbatas ini membawa maksud menguasai. Lawan kepada dominan ialah resesif yang bersifat mengikut. Setiap benda yang hidup akan memiliki samada genetik dominan atau resesif. Seorang bapa yang mempunyai genetik yang dominan biasanya majoriti anaknya akan mengikut ciri2 bapanya.

Ada sesetengah pendapat menyatakan bahawa baka limbat biasanya mudah nak perturun anak atau dengan kata lain anaknya akan lebih mengikut ciri-ciri baka berdarah limbat. Dengan kata lain darah limbat adalah bersifat dominan. Oleh itu, CJ telah cuba untuk membuktikan teori ini dengan cara membeli bapak pembaka utama yang berdarah limbat. Antara ciri-ciri fizikal yang yang CJ cuba tekankan di dalam entry ini ialah pada bahagian kaki.







CJ telah membuat breeding di antara jantan limbat berkaki kuning dengan 2 ekor induk yang berkaki hijau.








Hasilnya.....


Hasilnya ialah kedua-dua induk berkaki hijau itu mendapat anak yang berkaki kuning mengikut ciri-ciri bapaknya.












Oleh itu dapat dibuat keputusan bahawa bapak pembaka utama CJ dari baka limbat mempunyai ciri-ciri dominan.

Persoalan???

Apakah ciri-ciri dominan lain yang ada pada bapak limbat CJ?

Mungkinkah dominan bapak limbat ini hanya pada aksesorinya sahaja? Gayanya akan mengikut induk?


Segala persoalan akan terjawab apabila ketiga-tiga anak ini naik remaja @ muda. CJ akan update hasil penyelidikan ini untuk dijadikan panduan buat diri CJ dan kawan-kawan.

*** Black union (BU) Cgu Mail Pengalat juga memiliki ciri2 jantan yg dominan. Masuk betina mana pun anaknya tetap samada hitam atau putih.

No comments:

Post a Comment