Thursday, August 6, 2009

Tips Melatih Ayam Serama

CJ ada menerima permintaan daripada rakan-rakan yang baru menceburi hobi pelihara serama agar di masukkan entry mengenai tips melatih ayam serama untuk tujuan pertandingan. Di sebabkan CJ pun baru setahun jagung dalam arena ini, maka CJ minta bantuan dari orang yang lebih arif untuk menerangkannya. Tips ini adalah nukilan Cikgu Ameran Terengganu.

Langkah 1
Saya biasanya bermula daripada anak yang berusia sebulan ... selepas kita kenal pasti anak ayam yang berpotensi untuk dilatih ... kurungkannya seekor-seekor .... selepas seminggu kita boleh lihat anak ayam ni dah mula galak ... jangan bagi ia berlaga dengan ayam-ayam lain .. takut hilang sifat kejantanannya. Keluarkan anak-anak ayam tu lima minit setiap hari ... letak dan biarkan ianya bermain-main dengan tangan anda. Latihan ni memakan masa hampir sebulan

Langkah 2
Peringkat remaja ... merupakan peringkat yang paling aktif bagi ayam serama ... peringkat ini ayam tidak dapat duduk diam ... asyik berjalan keliling meja ... kurungkan ia di bawah serkup ... 3 - 4 jam sehari ... lama-lama ianya akan kurang aktif sedikit. Latihan ini saya buat hampir juga dengan sebulan

Langkah 3
Latihan dalam rumah ... atau tempat di mana ia tidak boleh lihat ayam-ayam lain ... saya biasa letakkan di dalam rumah ... kalau kawan-kawan saya atas meja depan TV di ruang tamu rumah lagi ... biasanya kami melatih ayam di sebelah malam .....yang ini pun hampir sebulan juga.

Langkah 4
Yang ini merupakan langkah terakhir ...nak suruh ayam parking ( diam dengan bergaya ) ... saya biasanya melatihnya di mana-mana saja .. di meja, dalam rumah atau mana-mana tempat dengan menggunakan cara ini

Latihan ini tiada penghujungnya .. kena selalu buat ... kalau boleh biar ayam buat 'dak aje' bila kita perlakukannya begitu ... seolah-olah faham dengan kita.

p/s : Segala tip tu adalah cara saya mengajar ayam-ayam saya .. mungkin orang lain cara yang berlainan pula mengajarnya .. bergantung kepada individu ... tapi yang penting bagi saya ... kita kena jadi gila dulu sebelum menjadikan ayam tu gila ( perform habis ) di meja ... pedulikan apa orang lain kata .. saya kalau takat isteri, anak, kaum keluarga dan jiran tertangga mengata tu dah jadi perkara biasa .... yang pentingnya kita tahu apa yang kita buat.

Apa-apa pun selamat mencuba ... bukan senang nak jadi gila ni ... heh...heh...heh

TIPS INI ADALAH SUMBANGAN DARIPADA CIKGU AMERAN






Teknik biasa yang di amalkan dengan cara meletakkan 1 ekor betina diserkup di tengah meja. Si jantan akan aktif mengelilingi meja tanpa menunjukkan tanda mahu terjun. Teknik ini mungkin sesuai untuk serama yang sering terjun meja semasa pertandingan.











Ini adalah teknik istimewa 2 dalam 1. Teknik ini adalah untuk melatih ayam bergaya di meja dan juga untuk melatih jurugambar mengambil gambar :)











Teknik ini lagi special dan unik, menggunakan parrot sebagai lawan untuk bagi serama itu lebih galak. Ini adalah teknik rahsia Cikgu Erwan :)

No comments:

Post a Comment