Tuesday, January 26, 2010

Kotak ICU Untuk Anak Serama

Apabila disebut kotak ISA rata2 di kalangan kita sudah mengetahui fungsinya. Entry kali ini CJ ingin menarik perhatian kawan2 mengenai KOTAK ICU. Apabila disebut ICU barangkali anda sedia maklum iaitu tempat orang sakit yg sudah kritikal. Serama yg kritikal juga sebenarnya memerlukan tempat ICU.

Kotak ICU yg CJ masukkan gambar di bawah ialah untuk anak serama yg sakit. Sakit dengan erti kata ia mengalami simpton2 seperti tidak berselera untuk makan, murung, pucat dan tidak aktif seperti biasa. Anda seharusnya sudah tersedia dengan perubatan asas seperti antibiotik, minyak ikan dan lain2.


Kotak ICU yg CJ gunakan memiliki reka bentuk yang mudah untuk di set up. Terdapat 3 komponen utama iaitu perumah, lampu dan tempat bertenggek. Jangan lupa alas dengan kertas surat khabar dan ianya perlu ditukar 1-2 hari. Jangan melebihi hari yg ke3 kerana kulat@fungus akan mula kelihatan dan ayam akan lebih kritikal.


Terpulanglah kepada anda untuk menggunakan lampu yang macam mana. Tempat bertenggek adalah penting supaya ayam dapat melompat dan lebih aktif. Kecergasan ayam yang sakit perlu di suntik dengan cara meletakkannya bersama2 2-3 ekor ayam lain yang saiz lebih kecil daripadanya. Boring juga dia kalau diletakkan sekor2 tanpa teman. Pernah suatu masa CJ x ada stok anak sebagai teman dia, jadi tiada pilihan lain CJ terpaksa beli anak ayam kampung 3 ekor sebagai teman.

Kalau anda menggunakan kotak kayu adalah lebih baik. CJ guna bekas plastik ini sebab mudah untuk dipantau dan dibersihkan. Jangan lupa pastikan penutupnya di buka sedikit bagi udara masuk dan letakkan bekas ini di tempat yang pengudaraannya adalah baik.


Mudah dan simple. Kalau buat banyak2 boleh jual pada kawan2 yang lain :) Selamat mencuba......

1 comment:

  1. taruh kawe seko kuda laut 2.. hak kecik skali pun x pe doh.. jiran mu...bah.. selamat maju jaya....

    ReplyDelete