Wednesday, January 6, 2010

Tips : Kepentingan Vitamin D untuk ayam

TELUR LEMBIK

KAKI LEMAH

PERTUMBUHAN BULU TIDAK SEIMBANG

PERTUMBUHAN TULANG TIDAK NORMAL


Inilah antara penyakit utama yang sering dihadapi oleh penternak serama. Ayam2 CJ sendiri juga tidak terkecuali daripada mengalami masalah tersebut. Jadi bermacam2 ubatan dan petua kita akan buat dan kadang2 tu x menjadi. TENSION BAHHH.....

Melalui pengetahuan CJ yang x seberapa nie, semua gejala di atas adalah disebabkan oleh kekurangan KALSIUM. Sumber kalsium boleh didapati dalam pelbagai bentuk diantaranya ;

1. Pasir laut (ada campuran kulit kerang dan batu karang)
2. Pil kalsium
3. Makanan dedak penelur
4. Pasir@batu halus
5. Campuran air berkalsium

Persoalannya ialah setelah bermacam2 sumber kalsium telah diberikan masih juga tidak dapat selesaikan masalah tersebut. Apakah silapnya? Why???...... Ada yang sampai sanggup hancurkan kulit kerang semata2 nak dapatkan kalsium.

Tahukan anda bahawa usia 3 bulan pertama ayam adalah tempoh paling penting yang bakal menentukan masa depannya???

Dalam usia 3 bulan pertama kerap kali kita terlepas pandang faktor kesihatan ayam. Masa nie la kita sibuk nak training dan membentuk gaya ayam. Melalui maklumat yang CJ perolehi bahawa kebanyakan jaguh2 yang hebat masa kini pada asalnya bukanlah hebat semasa anak. Makanan dedak ayam untuk anak di pasaran memang telah di buat dengan formula kalsium yang mencukupi untuk anak serama. Bagi CJ tidak perlu lagi makanan tambahan yang lain2.

Makanan dah ok tetapi mengapa masih ada masalah???

Kalsium sebenarnya sangat unik. Ia tidak dapat melakukan kerja secara sendiri. Ia memerlukan VITAMIN D sebagai agen penyebaran kalsium kepada tulang dan komponen penghasilan telur. Tanpa vitamin D yang mencukupi, kalsium tidak dapat dimanafaatkan dengan sepenuhnya atau dengan kata lain serupalah macam sia2 sahaja usaha kita.

Dari mana nak dapat Vitamin D???

Dapat free je bro... Cahaya matahari merupakan bekalan vitamin D yang terbaik tanpa sebarang kos. Anda hanya perlu kerap jemurkan serama kesayangan anda di bawah cahaya matahari terutamanya sebelah pagi. Di sebabkan itulah pembinaan reban yang menerima cahaya matahari pada sebelah pagi adalah yang terbaik. Sebab itulah serama yang bertelur lembik setelah dilepaskan bebas macam ayam kampung tiba2 je ok telur dia. Jika tiada masa nak jemur serama, beli lah Vitamin D di klinik haiwan berhampiran anda.

Oleh itu, saranan CJ kepada kawan2 pastikan serama anda menerima nikmat cahaya matahari dengan secukupnya. Kalau terlebih jemur sampai ayam tercungap2 kepanasan jangan bagi dia minum serta-merta, selepas dalam 15 minit baru boleh bagi air. GOOD LUCK!!

No comments:

Post a Comment