Tuesday, January 5, 2010

Permulaan Revolusi Serama CJ 2010

Tahun 2010 adalah langkah awal untuk CJ breeding serama dari baka terpilih. Tahun lepas sudah puas ikut game dan dah rasa nikmat bergelar juara maka sudah tiba masanya nak buat ayam sendiri pula. CJ juga akan sentiasa upgrade serama yang ada dengan paten terkini.





Semua pembaka kini dalam proses baik pulih setelah sebelum ini di kawal pemakanan dan kebebasannya semata2 untuk game. Inilah barisan pembaka muda CJ dari baka uban raja gegar Cgu Zaki. Sudah ada yang telah bertelur dengan baik tanpa masalah.









Eksperimen gegar 2010 gabungan jantan kubing gegar dari baka Cgu Zaki yang dikenali sebagai Sami Merah dengan induk uban gegar dari Cgu Mie. Sebelum nie induk uban nie dah keluar anak gegar bersama jantan limbat.














Bapak limbat ini tetap sebagai pembaka utama di reban CJ. Anak dia keluar macam2 paten dan warna termasuk rinting. Anak generasi pertamanya banyak yang sudah bergelar juara. Paling menarik ialah hampir 70% daripada anak2nya ialah jantan.










Si sakan ayam paling hebat dalam koleksi CJ dan baru nak masuk kategori A. Kini, turut dikerah untuk menurunkan zuriat yang diharapkan akan menurut langkahnya. Harap2 bleh la dapat yang balung tersisir rapi macam dia nie :)















Incubator sentiasa ada telur untuk ditetaskan. Malas nak bagi ibu mengeram sebab selalu ja ada masalah. CJ mengamalkan konsep mengeram guna incubator dan anak tetap di jaga oleh ibu selepas ia menetas.













Reban piramid untuk menempatkan induk tumpang bagi menjaga anak2 serama terpilih. Binaan begini dapat menjimatkan ruang dan kos pembinaan.









Apartment 3 tingkat dengan 18 bilik yang kini dalam proses nak disiapkan. Kini sudah hampir 80% siap. Sudah hampir 3 bulan masih belum siap2 disebabkan masa yang terhad. Maklumlah kerja di sekolah pun makin mencabar dan memeningkan. Sasaran CJ suatu hari nanti akan ada baka dari Sabah akan di terbangkan ke semenanjung tetapi buat masa ini keutamaan produk CJ adalah kepada geng Sabah.

No comments:

Post a Comment