Sunday, September 19, 2010

Tips : Sangkar training, jimat ruang...


Antara latihan dan rutin utama serama tanding ialah latihan dimeja dengan alas karpet. Latihan ini ialah untuk membiasakan aym dengan karpet dan ayam akan lebih cepat parking. Ubat untuk ayam remaja supaya cepat 'diam' juga adalah dengan kaedah serkup ini. Pelbagai jenis meja boleh digunakan samada meja panjang dengan beberapa serkup atau meja asing2. CJ dapati meja secara berasingan lebih sesuai dan hasilnya lebih baik.

Persoalannya ialah:

Tiada sudah space di blakang rumah aku mo letak meja. Sengsara juga pelihara serama tinggal di rumah teres nie....

Mahal bro nak beli 2-3 meja. Nak buat sendiri pun kena juga beli kayu....



Inilah inisiatifnya. CJ menggunakan sangkar yang digunakan untuk membawa ayam ke bon. Sangkar tu di gantung di tempat yang sesuai dan yang paling penting mestilah selesa serta x ada aym lain terutamanya betina yang berada di bawahnya. Laluan ini juga kucing kerap lalu maka secara tidak langsung tak payah la CJ nak tepuk tangan atau buat aym2 tu terkejut :) Jangan lupa alas dengan karpet.

Sekarang dah selesai satu masalah. X payah buat meja banyak2 dan ruang pun dapat dijimatkan. Aras ketinggian sangkar ini juga kalau boleh biar tidak sekata, biar nampak tingkat2. Tapi perlu ingat, meja asing seperti meja bon perlu juga disediakan.



Nampak selesa juga ayam2 tu CJ tengok. Kedudukan aym2 tu kena selalu tukar. Dibelakang sangkar nie adalah reban apartment 3 tingkat 18 bilik. Jadi, depan belakang ada ayam. Jimat ruang bahhhh...

No comments:

Post a Comment