Wednesday, September 8, 2010

Tips : Baka VS Training


Penguin bersama induk2nya.







Pasal apa ayam aku duk belunjoq lagu tu? Mcm2 buat dah tapi @#^$%% ;(

Bikin panas bahhh ini ayam. Asyik mo terjun meja saja....


Wahhh... pening juga bila nak settle masalah nie bro. Beli ayam mahal2 tapi x mau bergaya. Dah macam2 buat tapi x jadi juga. Bila difikirkan sebab apa ayam serama bergaya mahal jawapannya ialah tersangatlah susah nak dapat yg bergaya. Umpama beli kereta yg modelnya special edision (SE).

Ini adalah pendapat CJ berdasarkan pengalaman setahun jagung dalam arena serama nie. Dalam masa beberapa bulan nie pelbagai kajian secara serius CJ telah jalankan untuk mendapat jawapan sifat, ciri n karektor serama yang terbaik. Spesimen dan bahan kajian pun adalah terhad kepada serama yg CJ ada je. Jadi, nak bagi tau awal2 mungkin dapatan kajian CJ nie adalah berlainan dan tidak sama dengan aym anda.


SERAMA BERGAYA ADALAH BERGANTUNG KEPADA BAKA!!!

Ini adalah antara ungkapan yg sering kita dengar tapi sejauh manakah kebenarannya. Apakah bukti bahawa ianya benar? Jadi, CJ telah cuba membuat kajian sendiri bagi mendapat jawapannya. Spesimen kajian CJ adalah serama kesayangan CJ yg diberi nama PENGUIN.

Biodata PENGUIN

* Baka limbat + husin

* Umur remaja

* Lekuk pangkal leher

* Masa kecil kerap sakit

Fakta menarik tentang penguin ialah CJ hanya pernah asingkan dia selama 1 minggu sebelum game kategori anak. Selepas game terus dimasukkan dalam reban bersama 5 ekor induk yang sebaya dengannya hingga sekarang. Sekor induk dia telah bertelur 6 biji dan empat darinya ada benih. 

Cj dapati bahawa gaya penguin tetap 'mari' walaupun tidak dilatih cuma agak kurang selesa di meja kerana tiada latihan dimeja. Penguin mmg CJ simpan untuk dijadikan pembaka sepenuh masa bagi menggantikan bapaknya yg telah mati. Darah gaya yg diwarisi dari bapaknya mmg ketara tanpa perlu dilatih. Seandainya dari awal di latih pasti lebih hebat...

Oleh itu, carilah serama yang dari baka bergaya. Kalau boleh beli sendiri dari reban tuannya sendiri. Jangan terlalu mengejar serama yang terlalu cantik dengan harapan akan dapat anak yang cantik juga. Tetapkan matlamat samada utk game atau breeding. 


No comments:

Post a Comment